Direktlänk till inlägg 11 januari 2014

Den förbjudna frukten

Av Lena P - 11 januari 2014 14:26


Jag tror det var meningen att människan skulle äta av kunskapens frukt. Annars hade Gud aldrig skapat den. Han tänkte nog på människan som ett trotsigt barn:


"Hur ska jag få henne att äta frukten? Jo, jag förbjuder den! Det är det säkraste sättet."


Och det fungerade.


 

 
 
Gröngöling

Gröngöling

11 januari 2014 21:11

Ha! Smart - och tänkvärt - att vända på det som du har gjort!
Så klart att det var meningen, det blir ju alldeles konstigt om hela vår tillvaro och dess villkor skulle ha kommit till för att vi var för nyfikna!
Kram <3

http://grongoling.bloggplatsen.se

Lena P

12 januari 2014 15:29

Ibland bara måste man vända på saker och ting, och det kan gälla livet lika väl som Bibelns berättelse. Jag kan liksom bara inte tänka mig att Gud skulle ha skapat både kunskapens frukt och vår nyfikenhet om vi inte skulle få använda oss av nyfikenheten och prova kunskapens frukt. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att Gud blev besviken, när han såg hur vi använde vår kunskap... Kram! ♥

 
Lena

Lena

11 januari 2014 22:19

He he ;) eller gör den färgglad & vacker!! :))

http://frallorna.bloggplatsen.se

Lena P

12 januari 2014 15:29

Exakt, Lena! Han skulle inte ha gjort den så frestande om det inte hade varit meningen. Kram! ♥

 
GeddFish

GeddFish

12 januari 2014 13:34

Min Gud, vilket bra inlägg! Klart det var så! Förbjuden frukt smakar bäst. Kram♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

Lena P

12 januari 2014 15:30

Tack! :) Men visst, det blir så väldigt logiskt när man vänder på hela resonemanget. Ibland tror jag att man måste vända upp och ner på allting för att få några bitar på plats. Kram! ♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena P - 3 februari 2019 15:27

  Traditionellt har vi i kyrkan firat Kyndelsmässodagen på den söndag som även kallas Jungfru Marie Kyrkogångsdag. Ordet ’kyndel’ betyder ’fackla’ eller ’bloss och kommer ursprungligen från det latinska ordet för &rsqu...

Av Lena P - 21 december 2018 11:30

  När Jesus föddes här på jorden, förde han in Guds rike i världen. Evangelisten Lukas berättar att fariséerna frågar Jesus när Gud rike ska komma, och Jesus svarar: ”Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.&r...

Av Lena P - 8 december 2018 11:36

  Vi går ensamma in i efterföljelsen, men vi förblir inte ensamma där. Alla vi som är samlade här idag, har det gemensamt att vi hörsammat Jesu Kristi kallelse. Vi är alla kallade till relation med Jesus. Utan tron på honomkan vi inte ha någon efte...

Av Lena P - 8 december 2018 11:33

  De flesta av er har nog sett Frälsarkransen förut, skapad av Martin Lönnebo. Den här fina guldiga pärlan är Gudspärlan, och den här stora vita pärlan kallas för Doppärlan. Fast jag tänker på den som Jesuspärlan. Mitt emellanGudspärlan och Jesuspä...

Av Lena P - 18 mars 2018 13:45

Den kämpande tron   1:a årgångens texter: 1 Mos. 32:21-31                            2 Kor. 6:1-10                                Matt. 15:21-28   Vilken slags tro är det vi tycker är stark egentligen? Är det den som aldrig har utsatts för ...

Presentation


En blogg om tro och tvivel

Bibeln.se

Sök i Bibel 2000 - bibeln.se
 
Slå upp en eller flera verser [?]
Sök efter ord [?]

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggar jag följer

Länkar

by Lena P

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards