Direktlänk till inlägg 25 februari 2014

De heliga andan

Av Lena P - 25 februari 2014 15:30


I en bibelstudiegrupp för en tid sedan läste vi den söndagens texter, den femte söndagen efter trettondagen, och vi kom att prata om episteln:


Romarbrevet 2:12-16


Alla som har syndat utan lag skall också gå under utan lag. Och alla som har syndat under lagen skall dömas genom lagen. Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens förare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.


Vi pratade om att texten betyder att man ska göra saker i Kristi anda, och sedan spelar det inte så stor roll om man uttalat kallar sig kristen eller inte, utan att det är andan som är det viktiga. Den heliga andan.



 

 
ANNONS
 
GeddFish

GeddFish

25 februari 2014 19:38

Tänk, detta är en sak som har stört mig i alla dessa år. Vad man kallar sig. Kristen, pingstvän, missionare, lutherska, svenska kyrkan, katolik, o.s.v Vi strävar ju mot samma mål!
Förhoppningsvis i samma anda! Den heliga andan, eller den helige anden. I vissa samfund tror man på andeutgjutelse, tala i tungor.
Jag skulle vilja ha det till ett och samma. Det blir nästan som politik. Jag kanske är ute och cyklar, men så känner jag detta. ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

Lena P

27 februari 2014 13:43

Jag tycker inte att det spelar någon roll heller om man kallar sig kristen eller något annat. Vi är alla en del av Skapelsen, och vi måste försöka samsas och hjälpa varandra oavsett - tänker bl a på berättelsen om den barmhärtige samariten. Kram! ♥

 
Znogge

Znogge

27 februari 2014 21:16

Nej, vad vi kallar oss är tämligen ointressant! Det är hur vi förhåller oss mot varandra som är det viktiga. Sedan får jag tyvärr säga att det finns sektliknande församlingar som jag har svårt för. Så är det bara!

http://znogge.wordpress.com

Lena P

27 februari 2014 21:53

"What's in a name?", som Shakespeare skriver. Etiketter och kategoriseringar är jag inte mycket för. Håller med dig, jag har också svårt för sekter, sektliknande församlingar. Ja, fanatism överhuvudtaget. Och bokstavstroende.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena P - Söndag 18 mars 13:45

Den kämpande tron   1:a årgångens texter: 1 Mos. 32:21-31                            2 Kor. 6:1-10                                Matt. 15:21-28   Vilken slags tro är det vi tycker är stark egentligen? Är det den som aldrig har utsatts för ...

Av Lena P - 17 november 2017 14:41

  “Rejecting a dialogue with religion would be a cultural and intellectual error.” – Nicholas Sarkozy   Having studied literary science, I like to think about occurrences in terms of stories, and I agree with scholars such as ...

Av Lena P - 2 mars 2017 20:30

  På söndag är det den första söndagen i fastan, och temat är prövningens stund.   Fastan är en tid då vi faktiskt får tala om det svåra. Under fastetiden vandrar vi med Jesus på hans sista vandring till Jerusalem. Men idag ska vi vandra en ann...

Av Lena P - 27 februari 2017 15:08

  Evige Gud, din kärlek i världen lyser som när solen bryter igenom molnen. Du som är alltings ursprung och livgivare, till Dig kommer vi med vår bön. Vi ber för den mänsklighet som Du skapat och som Du älskar. Rör vid våra hjärtan, och låt Ditt lj...

Av Lena P - 19 december 2016 17:17

  Herrens Moder   För snart nio månader sedan sa Maria ”ja” till Gud. Erik Axel Karlfeldt skrev en gång ”Intet är som väntanstider”. I dikten är naturen en metafor för väntan, och vad kan vara mer naturligt än en kvinna ...

Presentation


En blogg om tro och tvivel

Bibeln.se

Sök i Bibel 2000 - bibeln.se
 
Slå upp en eller flera verser [?]
Sök efter ord [?]

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggar jag följer

Länkar

by Lena P

Följ bloggen

Följ Vågrörelser med Blogkeen
Följ Vågrörelser med Bloglovin'

RSS

Besöksstatistik


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se