Direktlänk till inlägg 25 februari 2014

De heliga andan

Av Lena P - 25 februari 2014 15:30


I en bibelstudiegrupp för en tid sedan läste vi den söndagens texter, den femte söndagen efter trettondagen, och vi kom att prata om episteln:


Romarbrevet 2:12-16


Alla som har syndat utan lag skall också gå under utan lag. Och alla som har syndat under lagen skall dömas genom lagen. Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens förare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.


Vi pratade om att texten betyder att man ska göra saker i Kristi anda, och sedan spelar det inte så stor roll om man uttalat kallar sig kristen eller inte, utan att det är andan som är det viktiga. Den heliga andan.



 

 
 
GeddFish

GeddFish

25 februari 2014 19:38

Tänk, detta är en sak som har stört mig i alla dessa år. Vad man kallar sig. Kristen, pingstvän, missionare, lutherska, svenska kyrkan, katolik, o.s.v Vi strävar ju mot samma mål!
Förhoppningsvis i samma anda! Den heliga andan, eller den helige anden. I vissa samfund tror man på andeutgjutelse, tala i tungor.
Jag skulle vilja ha det till ett och samma. Det blir nästan som politik. Jag kanske är ute och cyklar, men så känner jag detta. ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

Lena P

27 februari 2014 13:43

Jag tycker inte att det spelar någon roll heller om man kallar sig kristen eller något annat. Vi är alla en del av Skapelsen, och vi måste försöka samsas och hjälpa varandra oavsett - tänker bl a på berättelsen om den barmhärtige samariten. Kram! ♥

 
Znogge

Znogge

27 februari 2014 21:16

Nej, vad vi kallar oss är tämligen ointressant! Det är hur vi förhåller oss mot varandra som är det viktiga. Sedan får jag tyvärr säga att det finns sektliknande församlingar som jag har svårt för. Så är det bara!

http://znogge.wordpress.com

Lena P

27 februari 2014 21:53

"What's in a name?", som Shakespeare skriver. Etiketter och kategoriseringar är jag inte mycket för. Håller med dig, jag har också svårt för sekter, sektliknande församlingar. Ja, fanatism överhuvudtaget. Och bokstavstroende.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena P - 3 februari 2019 15:27

  Traditionellt har vi i kyrkan firat Kyndelsmässodagen på den söndag som även kallas Jungfru Marie Kyrkogångsdag. Ordet ’kyndel’ betyder ’fackla’ eller ’bloss och kommer ursprungligen från det latinska ordet för &rsqu...

Av Lena P - 21 december 2018 11:30

  När Jesus föddes här på jorden, förde han in Guds rike i världen. Evangelisten Lukas berättar att fariséerna frågar Jesus när Gud rike ska komma, och Jesus svarar: ”Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.&r...

Av Lena P - 8 december 2018 11:36

  Vi går ensamma in i efterföljelsen, men vi förblir inte ensamma där. Alla vi som är samlade här idag, har det gemensamt att vi hörsammat Jesu Kristi kallelse. Vi är alla kallade till relation med Jesus. Utan tron på honomkan vi inte ha någon efte...

Av Lena P - 8 december 2018 11:33

  De flesta av er har nog sett Frälsarkransen förut, skapad av Martin Lönnebo. Den här fina guldiga pärlan är Gudspärlan, och den här stora vita pärlan kallas för Doppärlan. Fast jag tänker på den som Jesuspärlan. Mitt emellanGudspärlan och Jesuspä...

Av Lena P - 18 mars 2018 13:45

Den kämpande tron   1:a årgångens texter: 1 Mos. 32:21-31                            2 Kor. 6:1-10                                Matt. 15:21-28   Vilken slags tro är det vi tycker är stark egentligen? Är det den som aldrig har utsatts för ...

Presentation


En blogg om tro och tvivel

Bibeln.se

Sök i Bibel 2000 - bibeln.se
 
Slå upp en eller flera verser [?]
Sök efter ord [?]

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggar jag följer

Länkar

by Lena P

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards