Direktlänk till inlägg 16 mars 2014

Mer om ansvar

Av Lena P - 16 mars 2014 19:30


Jag skrev ett inlägg förut om ansvar, apropå fastan. Det kan du läsa här: http://weboffaith.bloggplatsen.se/2014/03/07/10585868-om-fastan-och-vikten-av-att-ta-ansvar/ Dagen innan skrev jag en dikt som också handlar om ansvar.


"Det var hon."

"Det var han."

Ingen vill ta ansvar

för alla vill vara fria från skuld.

Men ibland är skulden bra.

Den är som GPS:en:

"Ny rutt beräknas."

Man kan ändra riktning

när man har gjort någonting fel.

Att skylla ifrån sig är barnsligt;

man lär sig ingenting.

Det är bara flykt,

men kom ihåg

att den enda du inte kan springa ifrån

är dig själv.


Bibeln talar sitt tydliga språk om att ta ansvar, att inte skyllda vare sig på Gud eller på någon annan. Jag har med två exempel i mitt förra inlägg om ansvar, men jag har också ett mycket konkret exempel.


Jag hade en väninna som har en hund. Jag skriver "hade" för jag har inte längre. Då och då brukade jag hjälpa henne att gå ut med hennes hund, när hon var borta i jobbet. Det gjorde jag gärna, för jag tycker väldigt mycket om hundar. Men för ett par år sedan körde det ihop sig. Jag hade lovat att gå ut med hunden en dag den veckan, vilket jag också gjorde trots att jag hade jättemycket annat att göra och egentligen inte orkade. Sent på kvällen samma dag sms:ade hon mig och frågade om jag kunde gå ut med hunden nästa dag också. Det kunde jag inte. Hon blev så arg så att hon sa upp bekantskapen med mig. Hon kastade bort över 10 års vänskap för att hon lade över ett ansvar på mig som inte var mitt. Hon jobbar som flygvärdinna och är alltså alltid borta i jobbet. Trots det skaffade hon hund, och sedan skyllde hon på mig när jag inte hade möjlighet att gå ut med hunden. Själv tycker jag att det är hennes ansvar att inte skaffa ett djur som hon inte själv har möjlighet att ta hand om, och jag kan inte heller förstå varför människor inte funderar över sitt eget ansvar utan alltid ska skylla på alla. När det gäller min f d väninna så är det här ett etablerat mönster. Jag såg henne göra så här med ett antal andra människor under den tid jag kände henne.


 

 
 
GeddFish

GeddFish

16 mars 2014 22:22

Ja, tänk om alla toge ansvar för sitt sätt och sina handlingar! Då bleve det inget krig och elände.
Det förvånar mig, att din f.d väninna, som jobbar som flygvärdinna, och borde vara mån om människor, saknar såpass mycket hyfs, att hon inte kan inse att man inte kan skaffa ett djur, utan att ha ordnat tillsynen själv.
Ett mycket smalt seende.
En person som upplever sig själv väldigt social, kanske saknar all form av empati.
Det finns människor till allt, jag slutar inte att förvånas, och därmed finner vi inte svaren heller. ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

Lena P

17 mars 2014 18:53

Någon empati har hon inte tyvärr, hur mycket hon än går omkring på flygplanen och ler mot passagerarna. Nej, man slutar aldrig förvånas över människorna. Kram! ♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena P - 3 februari 2019 15:27

  Traditionellt har vi i kyrkan firat Kyndelsmässodagen på den söndag som även kallas Jungfru Marie Kyrkogångsdag. Ordet ’kyndel’ betyder ’fackla’ eller ’bloss och kommer ursprungligen från det latinska ordet för &rsqu...

Av Lena P - 21 december 2018 11:30

  När Jesus föddes här på jorden, förde han in Guds rike i världen. Evangelisten Lukas berättar att fariséerna frågar Jesus när Gud rike ska komma, och Jesus svarar: ”Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.&r...

Av Lena P - 8 december 2018 11:36

  Vi går ensamma in i efterföljelsen, men vi förblir inte ensamma där. Alla vi som är samlade här idag, har det gemensamt att vi hörsammat Jesu Kristi kallelse. Vi är alla kallade till relation med Jesus. Utan tron på honomkan vi inte ha någon efte...

Av Lena P - 8 december 2018 11:33

  De flesta av er har nog sett Frälsarkransen förut, skapad av Martin Lönnebo. Den här fina guldiga pärlan är Gudspärlan, och den här stora vita pärlan kallas för Doppärlan. Fast jag tänker på den som Jesuspärlan. Mitt emellanGudspärlan och Jesuspä...

Av Lena P - 18 mars 2018 13:45

Den kämpande tron   1:a årgångens texter: 1 Mos. 32:21-31                            2 Kor. 6:1-10                                Matt. 15:21-28   Vilken slags tro är det vi tycker är stark egentligen? Är det den som aldrig har utsatts för ...

Presentation


En blogg om tro och tvivel

Bibeln.se

Sök i Bibel 2000 - bibeln.se
 
Slå upp en eller flera verser [?]
Sök efter ord [?]

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Bloggar jag följer

Länkar

by Lena P

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards